Przegląd Okulistyczny 6/2011

W NUMERZE:

Dorota Tarnawska

WCZESNE POWIKŁANIA PO PRZESZCZEPIE DRĄŻĄCYM

Pomimo ciągłego postępu w technikach przechowywania rogówki, technikachchirurgicznych i opiece pooperacyjnej istnieje nadal wiele możliwych powikłań po przeszczepie.

Jarosław Woroń

LEKI ORYGINALNE I GENERYCZNE W FARMAKOTERAPII OKULISTYCZNEJ

Zmiana leku oryginalnego na generyczny dotyczy określonej sytuacji klinicznej. Nie można w praktyce przenosić zasad zmiany leków stosowanych grogą doustną na leki podawane miejscowo do oka.

Anna Markuszewska

ROLA KOMÓREK MACIERZYSTYCH W TERAPII OKULISTYCZNEJ

Nowe kierunki terapii z użyciem komórek macierzystych stanowią nadzieję w bliskiej przyszłości na opracowanie strategii leczenia nieuleczalnych do tej pory chorób.

Justyna Zborowska-Skrobanek

IMPLANTY DOSZKLISTKOWE W LECZENIU ZAPALEŃ BŁONY NACZYNIOWEJ

Stanowią one cenny oręż w arsenale preparatów steroidowych stosowanych w zapaleniach błony naczyniowej. Pozwalają uzyskać wysokie, skuteczne terapeutyczne i stałe stężenie leku na poziomie, na którym nie docierają krople, a działanie leku w iniekcji okołogałkowej jest szybko przemijające i zmienne.

OBECNE LECZENIE RETINOPATII CUKRZYCOWEJ

Opinie ekspertów ze Stanów Zjednoczonych, gdzie cukrzyca pozostaje główną przyczyną ślepoty u osób medzy 20. a 74. rokiem życia.

SPRAWOZDANIA

II ŚLĄSKI MEETING SIATKÓWKOWY

Kolejne spotkanie poświęcone schorzeniom siatkówki, organizowane przez prof. dra hab. med. Edwarda Wylęgałę i jego zaspół z Oddziału Okulistycznego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Sosnowcu, odbyło się w Katowicach 24-25 listopada.

KONGRES EURETINA

Relacja ze światowego spotkania specjalistów w dziedzinie chorób siatkówki i ciała szklistego oraz plamki.

EVER 2011

Od 5 do 8 października 2011 roku już drugi rokz rzędu u wybrzeży Morza Egejskiego w Hersonissos na Krecie odbyła się konferencja European Association for Vision and Eye Research.

PODSTAWY OKULISTYKI

CHOROBY POWIERZCHNI GAŁKI OCZNEJ

Odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru dotyczące chorób powierzchni gałki ocznej zamieszczone na stronie 13.

1. 11-letnie dziecko cierpi z powodu zaczerwienienia oka, wodnistej wydzieliny i przymglonego widzenia.

b. Fałsz. Chociaż objaw zaczerwienienia oka odpowiada opisowi, to charakter wydzieliny i podobne objawy u siostry pacjentki sugerują infekcję.
c. Prawda. Objawy są typowe dla adenowirusowego zapalenia spojówki, wysoce zakaźnego schorzenia.
d. Fałsz. Wydzielina byłaby śluzowo-ropna.
e. Fałsz. Mimo że steroidy pomagają opanować powikłania rogówkowe infekcji adenowirusowej, trudno je odstawić.
f. Fałsz. Opis dotyczy grudek, które są złożone z tkanki limfoidalnej.

2. 26-letnia pacjentka zgłasza się do lekarza z powodu świądu i wodnistej wydzieliny w oku.

c. Fałsz. Zapalenie nie jest zlokalizowane w rąbku, są obecne brodawki oraz okrągłe mętnawe przymglenie rogówki.
d. Fałsz. Zmiana rogówki nie przypomina owrzodzenia drzewkowatego.
e. Prawda. Zaczerwienienie oka, obecność brodawek i zmiany rogówki są typowe dla ciężkiego, wiosennego zapalenia spojówek i rogówki.
f. Prawda.
g. Fałsz. Acyklowir to lek przeciwwirusowy, stosowany w leczeniu zapalenia rogówki wywołanego wirusem opryszczki.

3. 67-letnia kobieta zgłasza się do lekarza z powodu bólu po prawej stronie czoła.

d. Fałsz. Pęcherzyki na skórze nie byłyby objawem tej choroby w tej grupie wiekowej pacjentów.
e. Prawda.
f. Fałsz. Nie ma objawów skórnych w amebowym zapaleniu rogówki.
g. Prawda.
h. Prawda. Jeśli lek ten poda się w trzech pierwszych dniach choroby, może zredukować objawy i zapobiec przeczulicy skóry.

4. Osoba nosząca soczewki kontaktowe zgłasza się do lekarza z powodu czerwonego, bolesnego oka.

e. Prawda. Noszenie soczewek kontaktowych jest najczęstszym czynnikiem ryzyka owrzodzenia rogówki w krajach rozwiniętych. Inne przyczyny to uraz, przewlekłe stosowanie steroidów, suche oko i zniesienie czucia rogówki (jak w następstwie hermetycznego zapalenia rogówki).
f. Prawda. Oko jest z reguły bardzo bolesne.
g. Fałsz. Schorzenie to rzadko powoduje dolegliwości bólowe.
h. Fałsz. Keratopatia taśmowata jest spowodowana nagromadzeniem soli wapnia w powierzchownych warstwach rogówki. Może czasem powodować czerwone, bolesne oko, ale wygląd rogówki jest inny.
i. Prawda. Jest to stan nagły w okulistyce.

5. 24-letnia kobieta zgłasza się do lekarza z powodu czerwonego oka. Zaczerwienienie jest zlokalizowane w kwadrancie skroniowym spojówki gałkowej, nie ma wydzieliny.

f. Fałsz. Nie ma wydzieliny i w zapaleniu spojówek nastrzyknięcie jest rozlane.
g. Fałsz. Stożek rogówki jest zburzeniem kształtu rogówki i nie powoduje podrażnienia spojówki.
h. Prawda. Objawy mocno sugerują to rozpoznanie.
i. Fałsz. To rozpoznanie jest możliwe, ale mniej prawdopodobne niż powyższe. Zapalenie twardówki powoduje silne dolegliwości bólowe.
j. Prawda. Proste zapalenie nadtwardówki ma charakter samoograniczający się. Formy guzkowe wymagają zastosowania miejscowych leków przeciwzapalnych. Jeśli brak reakcji, można podać ogólnie niesteroidowe leki przeciwzapalne (flurbiprofen).

6. Proszę podać rozpoznania schorzeń, które przedstawiają ryciny 4 (a), (b), (c).

a. Skrzydlik.
b. Keratopatia taśmowata.
c. Owrzodzenie drzewkowate wybarwione fluoresceiną w przebiegu opryszczkowego zapalenia rogówki.

Oprac. Karolina Dembska