"Przegląd Okulistyczny 5/2015 "

Lek. Agnieszka  Sobura-Ojeda

NEUROPATIA DEMIELINIZACYJNA NERWU WZROKOWEGO

Najczęstszą choroba demielinizacyjną, w ktorej obserwujemy zaburzenia związane z zajęciem nerwu wzrokowego, jest stwardnienie rozsiane.

Dr n. med. Anna Turno-Kręcicka

NIEINFEKCYJNE ZAPALENIA BŁONY NACZYNIOWEJ I SIATKÓWKI

Diagnostyka okulistyczna jest oparta na sztuce wizualizacji morfologicznych cech choroby, a umiejętna obserwacja uzupełniona wywiadem pozwala na dobór odpowiednich testów laboratoryjnych.

Lek. Elżbieta Górawska

Dr n. med. Jowita Woźniak

ZESPÓŁ TERSONA

Wczesne wykrycie zespołu Tersona ma duże znaczenie, ponieważ obniżenie ostrości wzroku znacznie utrudnia proces rehabilitacji pacjenta. Ze względu na częstsze występowanie schorzenia, niż dotychczas sądzono, konieczne może być rutynowe wykonywanie badania okulistycznego u pacjentów ze wzrostem ciśnienia wewnątrzczaszkowego.

Lek. Jakub Burghardt

DEMODEKOZA OCZNA

Diagnostykę w kierunku nużeńców warto przeprowadzić u pacjentów z nawracającymi jęczmieniami lub gradówkami. Najnowsze dane wskazują również, że obecność nużeńców może przyczyniać się do nasilenia objawów suchego oka u osób pracujących przed monitorami komputerowymi lub noszących soczewki kontaktowe.

Lek. Joanna Przeździecka-Dołyk

LECZENIE IMMUNOSUPRESYJNE IDIOPATYCZNYCH ZAPALEŃ BŁONY NACZYNIOWEJ

Obejmuje ono stosowanie  steroidów,  antymetabolitów, inhibitorów kalcyneuryny, leków alkilujących oraz terapii biologicznych.

Lek. Dominika Powroźnik

OKULISTYCZNE ZESPOŁY PARANOWOTWOROWE

Objawy oczne w tych zespołach nie są patognomoniczne i mogą naśladować różne schorzenia pierwotnie okulistyczne.