"Przegląd Okulistyczny" 2/2015

Lek. Agata Pyziak

ZESPOŁY TĘCZÓWKOWO-ROGÓWKOWO-ŚRÓDBŁONKOWE

Powinny one być zawsze brane pod uwagę w diagnostyce różnicowej u pacjentów młodych i w średnim wieku z objawami jednostronnej jaskry, dekompensacji rogówki i/lub atrofii tęczówki.

Prof. dr hab. n. med. Andrzej Stankiewicz

Prezes Stowarzyszenia AMD Warszawa

Kierownik Kliniki okulistycznej MAVIT w Katowicach

Suplementacja diety w zwyrodnieniu plamki związanym z wiekiem.

Fakty, mity i zagrożenia. Część I

W oczach z cechami rozwiniętej suchej postaci  AMD (duże druzy, początkowy zanik geograficzny) stosowanie suplementacji zmniejsza ryzyko progresji suchej postaci AMD do postaci zaawansowanej o ponad 30% w obserwacji wieloletniej.

Daniel D. Esmaili, MD

John I. Loewenstein, MD

MassachusettsEye and Ear Infirmary,Boston,Massachusetts

ZAMKNIĘCIE TĘTNIC SIATKÓWKI. CECHY KLINICZNE

Przypadki zamknięcia tętnicy siatkówki należą do największych wyzwań w okulistyce. Mogą powodować głęboki ubytek wzroku i zwiastować poważną chorobę układową. Rozpoznanie i prowadzenie chorych z zamknięciem bywa dla okulistów trudne.

Lek. Joanna Przeździecka-Dołyk

Klinika Okulistyki Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu

Znieczulenie regionalne w okulistyce

Jedyny jasny konsensus dotyczący opieki zarówno przed zabiegiem, w czasie zabiegu, jak i po znieczuleniu oraz dostępnych możliwości znieczuleń prezentują The Royal College of Ophthalmology łącznie z The Royal College of Anaesthetists

dr hab. n. med. Anna Machalińska

Klinika Okulistyki PUM w Szczecinie

WSPÓŁCZESNE LECZENIE ZAKRZEPÓW I ZATORÓW NACZYŃ SIATKÓWKI

Prawidłowe prowadzenie pacjenta po epizodzie zatorowym i/lub zakrzepowym siatkówki powinno obejmować także działania ukierunkowane na identyfikację czynników ryzyka oraz prewencję kolejnych epizodów niedokrwiennych w gałce ocznej i innych narządach.

Lek. Olaf Fuchs

Katedra i Klinika Okulistyki UM we Wrocławiu

Zakażenia okołoporodowe w okulistyce

Zakażenia okołoporodowe są infekcjami, do których dochodzi podczas porodu, przy przejściu dziecka przez drogi rodne. Istnienie u matki jednej z chorób przenoszonych drogą płciową jest podstawowym czynnikiem ryzyka infekcji

Lek. Joanna Przeździecka-Dołyk

Klinika Okulistyki Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu

Chlorek benzalkonium – fakty i mity

Wyniki badań wskazują, że BAK może poprawiać penetrację oczną leków, powodując jedynie niewielkie reakcje toksyczne w przypadkach wcześniejszej predyspozycji do zaburzeń powierzchni oka.

Dr n. med. Dariusz Dobrowolski

Oddział Okulistyki WSS nr 5 W Sosnowcu

Oddział Okulistyki Okręgowego Szpitala Kolejowego w Katowicach

VII Międzynarodowe Sympozjum: Postępy w diagnostyce i terapii schorzeń rogówki, 5–7 marca 2015, Wisła

Już po raz siódmy odbyła się międzynarodowa konferencja okulistyczna znana okulistom jako CORNEA. W tym roku Hotel Gołębiewski w Wiśle  zgromadził blisko 1000 gości. Organizatorem Międzynarodowego Sympozjum: Postępy w diagnostyce i terapii schorzeń rogówki był Kliniczny Oddział Okulistyki Wydziału Lekarskiego z Oddziałem Lekarsko-Dentystycznym w Zabrzu, Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach oraz Oddział Okulistyczny Okręgowego Szpitala Kolejowego w Katowicach.