Oprac. lek. med. Dorota SZUMNY

Chirurgia refrakcyjna

Wytyczne Amerykańskiej Akademii Okulistyki (2008)

I. Początkowy wywiad chorobowy:

• obecny stan narządu wzroku

• choroby oczu

• choroby ogólnoustrojowe

• przyjmowane leki

II. Początkowe badanie fizykalne:

• ostrość wzroku bez korekcji

• refrakcja, jeżeli trzeba także po cykloplegii

• komputerowa topografia rogówki

• pomiar centralnej grubości rogówki

• ocena filmu łzowegoocena ruchomości i ustawienia gałek ocznych

III. Postępowanie.

- Należy:

• przerwać noszenie soczewek kontaktowych przed badaniem przedoperacyjnym i zabiegiem
  • poinformować pacjenta o potencjalnym ryzyku, korzyściach i leczeniu alternatywnym oraz różnicach pomiędzy zabiegami refrakcyjnymi
  • udokumentować zgodę pacjenta na zaproponowane leczenie: pacjent powinien mieć możliwość otrzymania odpowiedzi na wszystkie pytania przed wykonaniem zabiegu

- Aby wykonać zabieg LASIK pozostała grubość zrębu rogówki nie może być mniejsza niż 250 μm.

- Przed zabiegiem należy sprawdzić i wykalibrować sprzęt stosowany podczas operacji.

- Chirurg zatwierdza tożsamość pacjenta, operowane oko, poprawność parametrów wprowadzonych do komputera lasera excimerowego.

IV. Opieka pooperacyjna:

• Operator jest odpowiedzialny za opiekę pooperacyjną.
  • Przy procedurach stosujących ablację powierzchni rogówki, badanie kontrolne należy przeprowadzić następnego dnia, potem co 2-3 dni, dopóki nie wygoi się nabłonek rogówki.
  • W przypadku niepowikłanego zabiegu LASIK należy zbadać pacjenta w czasie 48 godzin po zabiegu, kolejna wizyta w 1-4 tygodni po zabiegu, następne w zależności od stanu miejscowego.

V. Edukacja pacjenta

- Należy omówić ryzyko i korzyści planowanej procedury z pacjentem. Rozmowa ta powinna dotyczyć:

• zakresu oczekiwanych wyników refrakcyjnych,
  • pozostałej wady refrakcji,
  • pooperacyjnej korekcji do dali i/lub czytania,
  • obniżenia obecnej ostrości wzroku,
  • działań niepożądanych i powikłań (np. bakteryjnego zapalenia rogówki, jałowego zapalenia rogówki, keratektazji),
  • zmian w funkcji narządu wzroku, które mogą być niemożliwe do zbadania testem Snellena, takie jak „glare” i funkcje widzenia w przyciemnionym oświetleniu,
  • rozwinięcia się lub pogorszenia objawów widzenia w nocy (np. „glare”, „halo”). Należy ostrożnie rozważyć wystąpienie tych objawów szczególnie u pacjentów z wysokim stopniem ametropii lub wymagających bardzo dobrego widzenia w warunkach zmniejszonego natężenia światła.
  • wpływ na ustawienie gałek ocznych,
  • rozwój lub nasilenie objawów zespołu suchego oka,
  • wady i zalety monowizji (u pacjentów z presbiopią),
  • wady i zalety ablacji konwencjonalnej i z zastosowaniem procedury wavefront,
  • wady i zalety chirurgii refrakcyjnej wykonanej jednoczasowo w obu oczach lub w tylko w jednym oku. Ponieważ ostrość wzroku w przypadku jednoczasowego wykonania zabiegu w obu oczach może być niska, pacjent powinien być poinformowany, że taki rodzaj aktywności jak np. kierowanie samochodem może być niemożliwy przez kilka tygodni.
  • plan opieki pooperacyjnej.

Przegląd Okulistyczny 2010, nr 1 (33), s. 10.