Przegląd Okulistyczny 6/2012

W NUMERZE:

Kamil Kaczorowski, Martyna Pieniążek
TOKSOPLAZMOZA. CZĘSTA CHOROBA PIERWOTNIAKOWA
Może występować w postaci wrodzonej oraz nabytej. U osób immunokompetentnych przebieg choroby w 85% jest bezobjawowy lub skąpoobjawowy.

Danuta Nikratowicz, Anna Gotz-Więckowska
BADANIE OKULISTYCZNE U DZIECI Z MŁODZIEŃCZYM IDIOPATYCZNYM ZAPALENIEM STAWÓW
Obecnie uważa się, że wczesne rozpoznanie zmian w narządzie wzroku u dzieci z młodzieńczym idiopatycznym zapaleniem stawów
i szybko włączone agresywne leczenie immunosupresyjne zapobiegają wystapieniu groźnych powikłań ocznych i utracie widzenia.

Mary O'Hara, Avery H. Weiss
ROZPOZNANIA PEDIATRYCZNE
Rozmaite nieprawidłowości okulistyczne u dzieci sygnalizują doswiadczonemu okuliście obecność chorób układowych. Cechy kliniczne, które zobowiązują lekarza do dalszej diagnostyki, to objawy związane z wykorzystywaniem dzieci, nietypowe ruchy gałek ocznych, zmiany na dnie oka sugerujące choroby układowe, nabyte porażenia nerwów czaszkowych, zaburzenia nerwu wzrokowego oraz głębokie, penetrujące pod skórę znamiona wrodzone. O swoim postępowaniu w wybranych przypadkach mówią klinicyści amerykańscy.

Maria Witkowska
ZABURZENIA WIDZENIA W PRZEBIEGU CHORÓB SERCOWO-NACZYNIOWYCH
Narząd wzroku jest mocno zależny od odpowiedniego ukrwienia i ograniczenie dopływu krwi szybko prowadzi do łatwo odczuwalnych zaburzeń widzenia.

SPRAWOZDANIE

III ŚLĄSKI MEETING SIATKÓWKOWY